کشاورزی عیش آبادی, سعید. (1388). نگاهی گذرا بر تاریخچه معنای فنومن و تقویم آن در فنومنولوژی هگل و هوسرل. فلسفه تحلیلی, 6(شماره 1 (پیاپی 15)), 97-120.
سعید کشاورزی عیش آبادی. "نگاهی گذرا بر تاریخچه معنای فنومن و تقویم آن در فنومنولوژی هگل و هوسرل". فلسفه تحلیلی, 6, شماره 1 (پیاپی 15), 1388, 97-120.
کشاورزی عیش آبادی, سعید. (1388). 'نگاهی گذرا بر تاریخچه معنای فنومن و تقویم آن در فنومنولوژی هگل و هوسرل', فلسفه تحلیلی, 6(شماره 1 (پیاپی 15)), pp. 97-120.
کشاورزی عیش آبادی, سعید. نگاهی گذرا بر تاریخچه معنای فنومن و تقویم آن در فنومنولوژی هگل و هوسرل. فلسفه تحلیلی, 1388; 6(شماره 1 (پیاپی 15)): 97-120.
نگاهی گذرا بر تاریخچه معنای فنومن و تقویم آن در فنومنولوژی هگل و هوسرل
واژه فنومن از ابتدا تا زمان هوسرل معانی مختلفی به خود گرفته است اولین بار یونانیان بین آنچه در عالم خارج از ذهن وجود دارد و آنچه در درون ذهن است، تمایز قائل شده اند. آنها آن چه در عالم خارج از ذهن وجود دارد نومن و آن چه بر ذهن ما آشکار می شود، فنومن نامیدند. فلاسفه پس از یونان توجه چندانی به این واژه نداشتند تا این که لامبرت و کانت با استفاده از آن واژه، فنومنولوژی را ابداء کردند و آ نرا برای نوعی شناسایی بکار بردند. پس از کانت، هگل این واژه را به معنایی وسیع بکار برد و نام اصل یترین کتاب خود را فنومنولوژی روح گذاشت و منظور او از فنومنولوژی، شناخت جلوههای روح بود. پس از هگل، هوسرل نیز معنایی متفاوت با فلاسفه پیشین خود از واژه فنومنولوژی وضع کرد و آن را روشی دانست که با بکار بردن آن می توان به ماهیات اشیاء پی برد و ساختار آگاهی را شناخت.
A Comparative Study Hegel and Husserl’s Notions of
Phenomenon and Phenomenology
چکیده [English]
This paper is aimed at, first to provide a short background on the history of the concept of phenomenon among the pre Husserl philosophers and second to make a comparative study among Greek philosophers, Kant, Hegel, and Husserl views on this concept. In order to make such comparison, first, their ideas on phenomenon are illustrated and then the similarities and differences of their description about this concept have been articulated. By pointing out the differences and also by concentration on their similarities between these philosophers, I am of the opinion that this concept should study historically. It is followed that we should otherwise distinguish between the concept of phenomenon and phenomenology. The concept of phenomenon among these philosophers is common but the concept of phenomenology is so different. Kant used “phenomenology” as a science in which we can know the appearances of things. Hegel understood phenomenology as a science in which we explain the experience of consciousness, and Husserl claimed that phenomenology is a method for finding out the essence of things in the consciousness.