مطالعه ای تطبیقی درباره غایتمندی عالم طبیعت در کلام اهل سنت و فلسفه اسلامی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

ندارد

چکیده

یکی از پرسشهای عمومی مربوط به افعال الهی آن است که آیا اعمال خداوند دارای غرض و غایت است یا آن که افعال او بدون هیچ غایت خاصی انجام می‌پذیرد. بحث غایت و علل غایی ارتباط وثیقی با مساله حکمت الهی دارد و از افضل مباحث حکمت به شمار می‌رود؛ زیرا با ابطال غایات و انکار علیت غایی در دایره وجود، تعطیل عالم از یک فاعل الهی و بلکه اصلاً تعطیل از هرگونه فاعلی در عالم لازم می‌آید. از اینروست که برخی از حکما و متکلمان «عنوان حکمت خدای تعالی» را بر این بحث گذارده‌اند.(لاهیجی، 1362؛ ص73)

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of the Teleology of the Cosmos in Islamic Philosophy and Sunni Theology

نویسنده [English]

  • Monireh Sayyid Mazhari
چکیده [English]

One of the general questions regarding the divine actions is that
whether divine actions have any finality and destination or they are free
of any destination. The debate on finality and ultimate causes have a
very strong connection with divine theosophy and is recognized as one
of the most valuable issues in theosophy; because if we deny the
finality and ultimate causes in the realm of existence, it would lead to
this conclusion that the cosmos would be void of a divine actor or any
kind of actor. Hence, some philosophers and theologians have named
this topic as " of wisdom transcendent God".(Lahiji, 1362, p. 73)

کلیدواژه‌ها [English]

  • teleology
  • teosophy
  • object's nature
  • generation and corruption
  • Favor
  • substantive movement