خیرو شر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

ندارد

چکیده

   متألهین بر این باورند که جهان تحت سلطه و سیطره موجودی واحد است که با حکمت، عنایت، قدرت و عدالت مطلق و محض بر آن حکم می‌راند. حکمت و عنایت و اقتضای آن را دارد که جهانی با نظام احسن و بیشترین خیرات و کمالات ایجاد کند. جهانی که همچون خود او خیر کامل و محض باشد. اما در نگاه نخست به عالم پاره‌ای از امور آن را می‌بینیم که فاقد خیریت است و جنبه شر و ناخوشایند بودن آن بیشتر خودنمایی می‌کند. این شرور می‌توانند شرور متافیزیکی (همچون نقص و شناخت نادرست نظام هستی)، طبیعی (مانند درد و رنج و زلزله و سیل و ...) یا اخلاقی (همچون گناه و جنگ و جنایت و .... ) باشند.
پرسش مهم این است که اگر عالم تحت سلطه چنین موجود کاملی است، چرا این شرور در آن راه یافته‌اند؟ چه کسی مسئول ورود آنها به عالم است؟ چرا عالم سراسر خیر و نیکی نیست؟ چرا خداوند اجازه ورود شرور را به این عالم داده است؟
در این مقاله پس از ارائه پاسخهایی که حکمای اسلامی بدین پرسش‌ها داده اند رهیافت برخی از متفکران معاصر همچون جی. ال. مکی را مطرح می‌کنیم و در آخر پاسخ فیلسوف دین معاصر آلوین پلانتینگا را باز می نماییم.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Good and Evil

نویسنده [English]

  • Seyyed Muhammad Bojnurdi
چکیده [English]

Theists believe that the Universe is governed by a single being who
rules according to absolute wisdom, grace, power and justice. His
wisdom and grace implies that He creates a universe with the best
possible order and most goods and perfection. A universe which is, as
He Himself, perfect and pure good. At the first glance, however, we
find the universe lacking goodness, i. e. a universe endowed with
Vices and evils. These Vices may be regarded as either metaphysical,
natural, or moral.
These questions and the like put the Divine attributes such as
His Omniscience & Omnipotent, Tawhid (Oneness) Divine Justice,
His Grace, divine absolute Wisdom and Power under doubt. The
author is attempting to propose solutions posed by Islamic
philosophers in this regard. Different approaches taken by some
contemporary philosophers such as J.L. McGee and the answer
offered by the contemporary philosopher of religion, Alvin Plantinga,
will be further studied.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Divine Grace
  • Divine Justice
  • Non-Existential Evil
  • Accidental Evil
  • and Essential Evil